Aspekty dobrego projektu – format
Z publikacjami i różnego rodzaju drukowanymi informacjami przeznaczonymi na sprzedaż spotykamy się każdego dnia i w każdym miejscu. Są w czytanych przez nas czasopismach, w księgarniach, w rękach ulotkarzy, w ofertach sklepowych, a to jak wyglądają nie jest sprawą bez znaczenia. Każdy projektant publikacji wie, lub wiedzieć powinien o sześciu podstawowych aspektach dobrego projektu publikacji, które ostatecznie wpływają na efekt końcowy.
Są to: format, siatka, typografia, kolor, okładka lub winieta i wyobraźnia projektanta. W dzisiejszym artkule o formacie, czyli o formie, w jakiej publikacja dotrze do odbiorcy. Jest to rzecz niezwykle ważna i w dużej mierze wpływająca na wrażenia czytelnika, czy widza. Zmysł dotyku stanowi poważną konkurencję dla wzroku, dlatego ważne jest jak dana publikacja trzyma się w dłoniach i jakie skojarzenia wywołuje.
„Cut” (Cięcie) – projekt wykonany przez Atelier Works dla GF Smith.
Nowatorski format i pomysł stworzenia trzech mini książeczek
nawiązujących do kadrów filmowych przyczynił się do jej sukcesu.
Projektant w obrębie formy ma możliwość doboru rozmiaru publikacji, jej kształtu i objętości. Bardzo często o tym, jaki papier zostanie użyty do publikacji i czy będzie oprawiony w twardą, czy miękka okładkę, decyduje budżet.
Broszura promocyjna Staverton wykonana przez agencję SEA.
Na okładkę dla broszury wykorzystano zgrzewany materiał PCW,
a strony broszury zszyto nicią.
Bardzo ważne, by format publikacji, np. książki współgrał z jej treścią, specyfiką, a dodatkowo przypadł do gustu potencjalnej grupie odbiorców. Są książki, których na przykład nie sposób wyobrazić sobie w dużym formacie i takie, które nabierają atrakcyjności tylko dzięki twardej oprawie i gładkim stronom.
Broszura Adidas Predator zaprojektowana przez studio projektowe Bibliothèque.
Duży format broszury kontrastuje z miniaturowymi zdjęciami.
Jeśli chodzi o czasopisma zasada projektowania jest ta sama – ważne jakiemu czytelnikowi są dedykowane i jakie mają spełniać funkcje. Jeśli tylko informacyjne mogą być wydrukowane na jakościowo gorszym papierze, jeśli dodatkowo mają należeć do luksusowych czasopism i np. prezentować modę, nieodzownym może okazać się bardzo wysokiej jakości papier, na którym pięknie będą prezentowały się fotografie.
Broszura zaprojektowana przez Orange Juice Design
Broszury, biuletyny i katalogi produktowe, jako że mają za zadanie zwrócić uwagę na reklamowane w nich produkty, czy usługi dają designer’om spore pole do popisu. Mogą więc puścić wodze fantazji i nadać tego typu publikacjom unikalne rozmiary i kształty.