Krata nie tylko dla Louis Vuitton
Czasami z pozoru drobny szczegół umieszczony na ubraniach danej firmy jest bardziej charakterystyczny niż samo logo. Najlepszym przykładem mogą być popularne trzy paski marki Adidas.
Wyłączność na motyw kraty
W maju bieżącego roku zakończył się głośny proces, który rozpoczął jeszcze w 1998 r. Chodziło o prawa marki Louis Vuitton do motywu czarno-białej szachownicy, podobnego do biało-brązowej, którą dom mody zarejestrował kilka lat temu. Po latach LV postanowił powtórzyć proces rejestracji, ale tym razem dla innych kolorów.
Dwukolorowa krata dla każdego
Pierwsze rozstrzygnięcie sprawy miało miejsce w 2011 roku, kiedy to sąd zniósł wyłączne prawo marki Louis Vuitton do używania obu tych motywów. Firma złożyła odwołanie, ale dopiero teraz Europejski Sąd Najwyższy podtrzymał wcześniejsze decyzje, które są wyjątkowo niekorzystne dla elitarności produktów marki Louis Vuitton. W uzasadnieniu sąd podał, że zarówno biało-brązowa, jak i czarno-biała krata jest bardzo często stosowanym układem kwadratów, dlatego nie ma w nim znamion indywidualnego charakteru. Tym samym Louis Vuitton nie może domagać się praw do jego stosowania na wyłączność.
Znany francuski dom mody musi więc poszukać nowych wzorów, które można by zarejestrować na wyłączność. Przy okazji warto wspomnieć, że najpopularniejszy wzór LV, czyli Monogram Canvas został zaprojektowany przez syna Vuittona już w 1896 roku.