Obrazy, które istnieją tylko dla percepcji
Utwory tej cyfrowej dyscypliny sztuki są ideą zapisaną na nośniku elektronicznym. Ich przejawem jest nieruchomy obraz wirtualny lub odbitka unikatowa. Taką definicję posiada bardzo ciekawe zjawisko digrafii.
Zwane także digital painting’iem zaistniało dzięki technice komputerowej i elektronicznym narzędziom graficznym. I tak jak obraz malowany jest farbami na mocno materialnych podłożach za pomocą pędzli, tak obrazy cyfrowe powstają na ekranie monitora za pomocą wirtualnych pędzli i graficznych narzędzi komputerowych.
„Obraz wirtualny to obraz, który istnieje tylko dla percepcji. Tylko się pojawia.
Obrazy na ekranie komputera czy telewizora są obrazami wirtualnymi, widzimy je, ale nie możemy ich dotknąć. Nie można posiadać takiego (materialnego/realnego) obrazu, (dotykamy ekran, a nie obraz). Nie istnieje jako oryginał, lecz jako zapis cyfrowy na nośniku np. na nośniku elektronicznym – dysku.”
„Klasyfikacja pojęć sztuki” – S.K. Langer J. Makota
Są tacy, którzy traktują digrafię jak tradycyjne malarstwo.
„Pracuję na czystym canvasie. Generalnie tak samo jak w tradycyjnym malarstwie otwieram nowy obrazek(czyste płótno). Jak w starym malarstwie dobieram sobie kolor płótna (canvasu) i heja z pędzlami – olejnymi cyfrowymi.”
Tomasz Łukaszczyk – Artysta Rzeźbiarz
I tacy, którzy jak Beata Wąsowska (malarka, projektantka grafiki reklamowej i wydawniczej, pedagog, juror w licznych konkursach plastycznych, członek Związku Polskich Artystów Plastyków, twórczyni definicji związanych z digrafią), pojęcie malarstwa rezerwują tylko i wyłącznie dla własnoręcznego nakładania farb na obrazie.
W zakres digrafii wg Beaty Wąsowskiej wchodzą następujące kategorie:
- cyfrografia – za pomocą narzędzi graficznych zamienia się ideę na zapis cyfrowy
- transformy cyfrowe –
„Artysta przygotowuje „wirtualną podmalówkę” korzystając z gotowych tworów lub wytworów. W wyniku elektronicznej analizy przestrzeni, czyli skanowania określone zostają wszystkie parametry dla prawidłowego odtworzenia oryginału i zarejestrowane zapisem cyfrowym na nośniku elektronicznym. Praca twórcza polega na komputerowej obróbce przy użyciu programu graficznego obrazu uzyskanego przez skanowanie lub fotografię cyfrową. Rezultatem jest utwór wirtualny „unaoczniony” na ekranie komputera.”
Beata Wąsowska – „Pokusa”
- kolaże cyfrowe
„podstawą kreacji jest kompilacja różnych elementów (fragmenty własnych utworów, skanowane fotografie, twory natury i wytwory kultury). Twórca przygotowuje „wirtualną podmalówkę” korzystając z dowolnych elementów otaczającej go rzeczywistości”
Beata Wąsowska – „Prawo”