Historia marki Zara
Marka Zara jest jedną z najbardziej znanych w świecie mody. W pięćdziesięciu krajach świata prężnie działa aż sześćset pięćdziesiąt jej sklepów.
Zara jest flagową marką hiszpańskiej firmy Inditex Group. Obecnie jest to najszybciej rozwijająca się firma odzieżowa na świecie, która posiada prawie trzy tysiące sklepów na całym świecie. Jej założycielem jest Hiszpan Amancio Ortega. Według „Forbsa” jest to jeden z najbogatszych ludzi na świecie. Swoją karierę zaczynał pracując w pasmanterii, gdzie jako trzynastolatek był gońcem.
Wrodzone umiejętności oraz ambicje sprawiły, że bardzo szybko stał się asystentem krawca, a później awansował ze sprzedawcy na kierownika sklepu. Ponieważ handel szedł bardzo dobrze, Amancio Ortega zdecydował się otworzyć swój własny biznes, co okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Założona 1963 roku spółka GOA Confecciones produkowała fartuchy oraz pikowane szlafroki. Ponieważ sprzedaż rosła, Ortega podjął decyzję o otwarciu swojego pierwszego sklepu pod szyldem Zara. Był to początek najbardziej znanej i jednej z najszybciej rozwijających się sieci odzieżowych na świecie.
Oczywiście, nie jest to jedyna niesamowicie popularna marka, którą posiada w swoim władaniu Ortega. Od początków lat dziewięćdziesiątych zainwestował w sieć sklepów Pull & Bear, przejął ekskluzywną markę Massimo Dutti, następnie wylansował Bershkę i wykupił Stradivariusa. Kilka lat temu uruchomił także sklepy bieliźniarskie Oysho i Zara Home. Każdego roku w pracowniach firmy powstaje około dziesięciu tysięcy projektów, co jest naprawdę bardzo dobrym wynikiem.
Hiszpan inwestuje nie tylko w nowe sklepy, ale także w gaz, banki oraz turystykę. Jak wynika z Indeksu Miliarderów Ortega może pochwalić się niemałą fortuną rzędu czterdziestu sześciu miliardów dolarów.
Pomimo tak olbrzymiego bogactwa Hiszpan pozostał człowiekiem skromnym, który w dalszym ciągu bierze aktywny udział w projektowaniu dla wszystkich swoich marek, a także wprowadza zmiany w systemach zarządzania.