Kółka, krzywe, wielokąty
Obrazy tworzone są tu przy udziale figur geometrycznych. Koła, kwadraty, trójkąty, a więc wydawałoby się bardo proste kształty, składają się często na piękne grafiki, ale umiejętność ich kompozycji to sztuka.
Grafika wektorowa (inaczej zwana obiektową lub ilustracyjną), bo o niej mowa jest jedną z podstawowych (obok grafiki rastrowej, tzw. bitmapowej) rodzajów grafiki komputerowej.
Dla lepszego zrozumienia grafiki komputerowej i pojęć z nią związanych zapraszam do obejrzenia przejrzystej prezentacji pt. „Grafika komputerowa-definicje” przygotowanej przez mgr inż. Alicję Pituła-Wilczyńską.
Grafika wektorowa zachowuje informacje o obiektach, liniach oraz krzywych składających się na różne kształty, włączając w to ich położenie oraz barwę. Elementy te opisywane są za pomocą parametrów, które tworzą wektor – stąd właśnie nazwa grafika wektorowa. Komputer na podstawie takiego sparametryzowanego opisu generuje obraz.
Musi więc znać – po pierwsze atrybuty położenia (w pionie i poziomie), po drugie – kolory: kreski lub obramowania, wypełnienia, po trzecie musi posiadać informację na temat stopnia przezroczystości i rozmiaru.
Efektem bywają fonty (jako, że grafika wektorowa daje bardzo duże możliwości skalowania bez utraty jakości), ilustracje, plakaty, okładki książek i bardzo rzeczywista grafika trójwymiarowa ściśle powiązana z grafiką wektorową. Duże pole do popisu mają także artyści wykorzystujący grafikę wektorową do tworzenia sztuki.
Dziękuję za komplement 😉