Efekt czerwonych oczu w Zamku Ujazdowskim
Najlepsze prace fotograficzne młodych artystów fotografików zebrane w jednym miejscu. Reportaż z hospicjum, sesje mody, zdjęcia amatorów znalezione w internecie, artystyczne projekty Zbigniewa Libery, fotografie prasowe i reklamowe. Wszystko to znalazło swoje miejsce na wystawie „Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku.”
„Okres ostatnich kilku lat przejdzie zapewne do historii polskiej sztuki jako moment przesilenia w produkcji artystycznej; przesilenia związanego nie tylko z pojawieniem się nowego pokolenia artystów urodzonych w latach 1970., definitywnego przesunięcia akcentów z technik analogowych na cyfrowe, czy dalszego, błyskawicznego rozwoju mediów elektronicznych i prasy ilustrowanej. Najciekawszą zmianą, jaka dokonała i dokonuje się na naszych oczach, jest zmiana tego, co w swoim czasie John Berger nazwał „sposobami widzenia”. Wystawa Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku prezentując dorobek najwybitniejszych twórców młodego i średniego pokolenia opisuje kierunki rozwoju kultury wizualnej w Polsce.”
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Świadkowie wystawy dostępnej w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim od 20 czerwca do 7 września 2008 roku mogą przekonać się jak mocnym narzędziem w ręku artysty może być fotografia, która dziś stała się jedną z najpopularniejszych dziedzin sztuki. Zdjęcia „rosną w aparatach” jak grzyby po deszczu, dlatego bardzo ważne jest, abyśmy umieli oddzielić ziarna od plew i zwrócić swoją uwagę na najbardziej wartościowe fotografie.
Stąd właśnie nazwa wystawy symbolicznie wskazująca na przesyt i obfitość fotografii, którą może dziś reprezentować i rozpowszechniać w różnej jakości (także z efektem czerwonych oczu) każdy.
Obok fotografii zasługujących na miano „artystyczne” znajdą się także zdjęcia zrobione przez paparazzi i zupełnych amatorów fotografii.
„do historii kultury wizualnej przejdą nie tylko dzieła artystów, lecz także fotografie pielęgniarek bawiących się wcześniakami z okładki „Faktu” czy zamordowanego Waldemara Milewicza w „Superexpressie””
Na wystawie zagoszczą m.in.:
Mikołaj Komar ze swoją kroniką towarzyską.
„Redaktor naczelny, fotograf, menedżer, PR-owiec, organizator imprez (pokazy mody, wystawy, elitarne imprezy), jak również spec od reklamy. Wieczny optymista, z niekończącym się zapasem energii.”
Artur Wesołowski
„Urodził się w 1970 roku w Świnoujściu. Uważany jest za jednego z najważniejszych młodych fotografików w Polsce. Na stałe współpracuje z magazynami A4, Elle, Glamour, Marie Claire, Pani, Twój Styl, Uroda, Viva.”
Artur Wesołowski – Portret Agaty Buzek
Aneta Grzeszykowska
„jest jedną z najciekawszych artystek młodego pokolenia w Polsce. Głównym medium jej działania jest fotografia, ale traktowana instrumentalnie jako narzędzie do realizacji zaawansowanych artystyczno-ontologicznych ćwiczeń. Artystkę interesuje rola fotografii w dokumentowaniu i kreowaniu tożsamości człowieka.”
Albert Zawada
„to artysta, którego poszukiwania idą w kierunku reportażu socjologicznego”
Albert Zawada – Urlopowicze
Magda Wunsche i zdjęcia mody
fotograf polityków, gwiazd i świata mody. Studiowała fotografię, sztuki piękne i taniec nowoczesny.
Wilhelm Sasnal
„to artysta o wyjątkowej wrażliwości na otaczające nas obrazy i wytrawny ich krytyk – tak na płaszczyźnie malarskiej, jak i politycznej. Obrazy i filmy Sasnala zdają relację z intensywnego przyglądania się otoczeniu i układają się przy okazji w swoisty obrazkowy słownik kulturowych fascynacji i doświadczeń początku XXI wieku, od muzyki po historię, od Sonic Youth po „Maus” Spiegelmana.”
Raster
Jacek Poremba
„urodził się w 1966 roku. Zajmuje się fotografią autorską i reklamową. Jacek Poremba był wielokrotnie nagradzany w prestiżowych konkursach, np: w 1993 roku otrzymał wyróżnienie w konkursie Nikona (Japonia), a w 1998 zdobył drugą nagrodę w konkursie Polaroida (USA).”
Jest twórcą fotografii w ramach kampanii Dove Pro Age (z Beatą Tyszkiewicz, Ewą Kasprzyk i Edytą Jungowską).