Czym jest projektowanie publikacji?
Jako miłośniczka literatury i ta, której od zawsze podobał się świeży i niepowtarzalny zapach książek i druku, szczególną uwagę zwracam na dwie rzeczy: forma wydania i treść wydania. Piszę o formie, bo wiem, że nie każdy przywiązuje do niej wagę. Ostatnio natrafiłam na bardzo ciekawą pozycję spełniającą obie zasady – połączenie estetycznego wydania z mądrą i przydatną treścią.
Nie mam nic wspólnego z projektowaniem publikacji i to pewnie dlatego, kiedy po raz pierwszy sięgnęłam po książkę „Czym jest projektowanie publikacji”, pomyślałam sobie – „po co ja to będę czytać?”. Mimo wszystko zajrzałam do środka i dobrze się stało, bo zrozumiałam dzięki temu, że ten swoisty podręcznik projektowania napisany przez Lakshmi Bhaskaran i wydany przez ABE Dom Wydawniczy posłużyć może specjalistyczną wiedzą nie tylko osobom profesjonalnie zajmującym się projektowaniem, ale również wszystkim tym, których interesuje projektowanie (obecne praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia) i którzy, w jakimś niewielkim nawet stopniu, mają z nim coś wspólnego.
Wszak publikacje spotkać można wszędzie – nawet w internecie i dobrze jest wiedzieć jak za pomocą różnych środków wyrazu można wpływać na odbiór treści przez widza i czytelnika. Okazuje się, że tak wiele rzeczy ma znaczenie.
Bardzo ładnie i profesjonalnie wydana książka (mam tu na myśli dobrej jakości papier, przejrzystą treść, ładnie wyeksponowane grafiki, praktyczny format) liczy sobie 256 stron, na których znaleźć można rzetelne opisy etapów powstawania publikacji – począwszy od projektu, na gotowej publikacji skończywszy. Autorka przedstawia etapy powstawania publikacji, aspekty, które muszą być spełnione, by publikacja mogła odnieść sukces, a za przykład daje światowe projekty.
„Czym jest projektowanie publikacji” uwrażliwia na to, co w publikacji najważniejsze, buduje świadomość na tematy związane z publikacją – materiały, forma, rola okładki, layout, oprawa, finansowe aspekty produkcji.
Bogato ilustrowany podręcznik zawiera dział „Portfolio”, w którym prezentowane są prace znanych projektantów i międzynarodowych agencji projektowych oraz sylwetki ludzi od lat związanych z projektowaniem.
Książka idealnie sprawdzić się może jako skarbnica pomysłów i inspiracji do własnych publikacji. Pokazuje jak wiele już umiemy i jak wiele jeszcze musimy się nauczyć.
Fatanie przetlumaczona ksiazka. Ladnie wydana ale tego czytac sie nie da. Przeczytalem kilka losowych stron i praktycznie na kazdej jest bląd wynikajacy z niewiedzy tlumacza, np. projektowanie „krojow czcionek” zamiast krojow pism czy tez fontow. Szkoda ze ksiazka tyle stracila na marnym tlumaczeniu.