Bodypainting – malowanie ciała
Malowanie ciała wbrew pozorom nie stało się popularne z dnia na dzień. Niektórzy nawet uważają, że jest to najstarsza firn sztuki, która występowała już w tym samym okresie co malowidła naskalne. Pomalowane ciało jest ozdobione jedynie na krótki czas, co stanowi główną różnicę pomiędzy malunkiem, a tatuażem.
Dawniej plemiona malowały swoje ciała po to, aby podkreślić jakieś wyjątkowe wydarzenie, przekazać emocje lub po prostu celebrować rytuał (co ciekawe, niektóre plemiona praktykują to nawet w dzisiejszych czasach). Współczesny bodypainting zaczął się mniej więcej w latach 60, kiedy malarze próbowali odkryć nowe techniki i eksperymentowali z powierzchnią. W tym przypadku było nią ludzkie ciało, które stanowiło bardzo oryginalne „płótno”. Z czasem zaczęto malować głównie twarze i wielu artystów – szczególnie muzyków – zaczęło kreować dzięki temu swój sceniczny wizerunek.
Malowanie ciała obecnie odbywa się na jeden z następujących sposobów:
– używanie pędzla i gąbki
Metoda używana przede wszystkim przez doświadczonych artystów, którzy naprawdę potrafią posługiwać się pędzlem. Farby nanoszone są na ciało przy użyciu gąbek i pędzli, a malarz nie musi używać żadnych dodatkowych akcesoriów.
– malowanie aerografem
Chodzi o wykorzystywanie aerografu i kompresora, dzięki czemu można pokryć ciało farbą w dużo krótszym czasie. W tym przypadku należy liczyć się z większymi kosztami, gdyż farby i sprzęt kosztują niemało.
– korzystanie z efektów specjalnych
Połączenie dowolnych technik z dodatkowymi elementami (na przykład pianką). Dzięki nim można tworzyć naprawdę wyszukane i niepowtarzalne dzieła.
– UV bodypainting
Korzystając z pędzli lub gąbek (oraz aerografu) nanosi się na ciało fluorescencyjne farby, które świecą w ultrafioletowym świetle. Żeby końcowy efekt był naprawdę imponujący, należy zadbać o odpowiednio zaciemnione pomieszczenie.
Bodypainting staje się coraz popularniejszy. Oprócz wspomnianych już gwiazd muzyki wykorzystują go także modelki, fotografowie i organizatorzy różnego rodzaju akcji reklamowych, którzy w ten sposób przyciągają ludzi.