69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy W Wenecji
We wtorek odbyło się uroczyste otwarcie 69. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Galę otwarcia poprowadziła polska aktorka i modelka – Kasia Smutniak.
Tegoroczny festiwal ma być powrotem do tradycji imprezy, podkreślił dyrektor Alberto Barbera – jeden z najwybitniejszych historyków filmu i krytyków. Już sam wybór tytułów konkursowych, a także obecność młodych reżyserów powoduje zauważalne zmiany. Oczywiście, nie zabraknie także tych bardzo znanych i podziwianych reżyserów, którzy zapowiedzieli światowe premiery swoich filmów.
Niestety, w tym roku w Wenecji nie pojawi się żadna Polska produkcja. Tak znane imprezy już od dawien dawna odbywają się bez filmów naszych rodzimych reżyserów. Trzeba jednak przyznać, że prowadząca galę otwarcia Kasia Smutniak to dosyć wyrazisty polski akcent.
Na samej uroczystości nie zabrakło także drobnych wstawek politycznych. Chodzi o puste miejsce ustawione symbolicznie, bowiem zasiąść na nim miał irański reżyser Dżafar Panahi, który został skazany przez władze Teheranu na karę więzienia, zakaz pracy artystycznej przez 20 lat, a także zakaz opuszczania kraju. Niestety, tak jak myślano, słowne żądania uwolnienia artysty oraz wolności dla ludzi kina nie doczekały się żadnego odzewu.
W tym roku na festiwalu można będzie obejrzeć aż trzy tysiące filmów z całego świata (w tym 1772 to filmy krótkometrażowe). Zaplanowano także pięćdziesiąt premier światowych. Do walki o Złote Lwy stanęli: Paul Thomas Anderson („The Master”), Brian de Palma („Passion”), Kim Ki-duk („Pieta”), Takeshi Kitano („Outrage Beyond”), Brillante Mendoza („Thy Womb”), Terrence Malick („To the Wonder”) i Marco Bellocchio („Bella Addormentata”). Trzeba więc przyznać, że jest to kino niezwykle zróżnicowane, nie tylko pod względem formy, ale także tematyki.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji ma bardzo długa tradycję, bowiem jego początki sięgają 1932 roku. Już wtedy festiwal nazywano świętem kina. Swój konkursowy charakter nabrał dwa lata później, kiedy to stał się narzędziem propagandy faszystowskiej. Wtedy też główną nagrodą był Puchar Mussoliniego. Dopiero w 1949 roku ustanowiono nagrodę Złotego Lwa dla najlepszego filmu.
Na przestrzeni lat, dzięki Weneckiemu Festiwalowi Filmowemu doceniono wielu utalentowanych artystów. To właśnie w Wenecji odkryto cenione dziś kino japońskie, indyjskie, azjatyckie i dalekowschodnie. Tutaj też prezentowano filmy najwybitniejszych twórców kina.